Καλημέρα Ελλάδα czyli dzień dobry Grecjo!

W dniach 14-27 maja 30 uczniów naszej szkoły (12 uczniów 2MET, 10 uczniów 2E i 8 z klasy 3E) pod czujnym okiem pani Lidii Stępkowskiej i pana Piotra Pietrzyka uczestniczyło w praktykach zawodowych w  kraju Zeusa, czyli Grecji.  Po ponad 28-godzinnej podróży uczniowie zakwaterowani zostali w hotelu Golden Sun, znajdującym się w malowniczym miasteczku wypoczynkowym  Nea Mesagala wśród plantacji owoców kiwi. Nad miejscowością góruje pasmo gór Olimpijskich z najwyższym szczytem, na którym zgodnie  mitologią, znajduje się miejsce, z którego światem rządzi Zeus.

Podczas naszej przygody z Helladą pani Ania - nasza przewodniczka -  oprowadziła nas po najbliższej  i nieco dalszej okolicy opowiadając o mitach, podaniach, historycznych wydarzeniach ziemi, na której przebywaliśmy. Wędrówkę zaczęliśmy u podnóża góry Olimp, podziwiając wąwóz. z wodospadem, w którym mył nogi Zeus. Podziwialiśmy kurorty nadmorskie Nei Pori, Platamonas. Nasz kierowca wiózł nas po krętej drodze na wysokość 700m n.p.m., gdzie wśród lasów ukryta jest mała wioseczka - żywy skansen z tradycyjnymi greckimi domkami oraz cerkwią z cudownym obrazem Św. Pantalejmona. Zdobyliśmy średniowieczny zamek krzyżowców na wzgórzu wyłaniającym się morza w Platamonas. W Larysie obejrzeliśmy ruiny starożytnego teatru i już wiemy, skąd pochodził koń Aleksandra Wielkiego Bucefał. Niesamowite wrażenia wywarły na nas Meteory  wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO z monastyrami zawieszonymi między niebem a ziemią oraz miasto Saloniki, w którym  Bizancjum spotkało się z nowoczesnością.

W ramach praktyk wzięliśmy udział w zajęciach  szkoły zawodowej w Larisie, w której uczniowie w wieku od 16 do 24 lat uczestniczą w 2-letnich kursach zawodowych odbywając praktyki u pracodawców płacących im wynagrodzenie, wszystkie składki ubezpieczeniowe, społeczne  i -  co ciekawe - ich nauka w szkole liczona jest do ich stażu pracy. Wizytowaliśmy największy zakład elektroniczny Grecji, czyli Olympia Electronics (http://olympia-electronics.gr) zajmujący się produkcją systemów alarmowych, oświetlenia ewakuacyjnego oraz systemów dozorowych przeciwpożarowych, które montowane są w największych hotelach światowych, takich jak Sheraton, Ritz.. 55% produkcji zakładu trafia na rynek europejski, a reszta na rynek krajów arabskich i afrykańskich. W zakładzie pokazano nam linię produkcyjną odsłaniając wszystkie tajniki tworzenia płytek drukowanych, ich kontroli, zastosowania maszyn sterowanych numerycznie. Wszyscy uczestnicy byli zachwyceni -  tym bardziej, że w naszym kraju niechętnie pokazuje się tajniki produkcji. Uczestniczyliśmy również w kontroli,  eksploatacji systemów klimatyzacji pomieszczeń.

Po odbytych zajęciach wiemy, jak działa system klimatyzacji, jakim podlega kontrolom, pomiarom, w jaki sposób dokonuje się pomiarów czynnika chłodzącego i w jaki sposób następuje uzupełnienie klimatyzacji. Nie możemy również zapomnieć o naszych kierowcach, którzy opowiedzieli nam o układach, zabezpieczeniach elektronicznych stosowanych w autokarach, które nie tylko poprawiają standardów jazdy, ale czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów, powodując na przykład samoczynne hamowanie autokaru. Na wszystkie nasze poczynania patrzył Olimp bezśnieżny i zachmurzony. Za cały pobyt wszystkim dziękujemy,  co po grecku brzmi ευχαριστώ (czyt. efharisto) i zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć oraz prezentacji.

Prezentacja: Bartłomiej Owsianka 2E

Wicedyrektor ZSP 1
mgr Urszula Seredyn

mgr Iwona Poganowska

Copyright (c) ZSP nr 1. All rights reserved.
Designed by zsp1.edu.pl

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.