Technik mechanik lotniczy
Technik mechanik lotniczy – zawód przyszłości dla ambitnych uczniów!
Dynamiczny rozwój polskiej branży lotniczej – niespotykany w skali całego świata oznacza zapotrzebowanie na wysokiej klasy pracowników obsługi technicznej statków powietrznych.
Technik mechanik lotniczy to specjalista zajmujący się obsługą, naprawą i konserwacją statków powietrznych. Osoba na tym stanowisku posiada wiedzę techniczną z zakresu budowy, działania oraz naprawy systemów i zespołów lotniczych. Zna się na mechanice elektryce, elektrotechnice, aerodynamice, mechanice lotu i funkcjonowaniu systemów elektronicznych samolotu . Potrafi posługiwać się prostymi narzędziami czy elektronarzędziami, ale umie też obsługiwać skomplikowane komputery pokładowe.
Zakres obowiązków technika mechanika lotniczego obejmuje m.in.:
- wykonywanie obsługi technicznej płatowców i ich instalacji,
- diagnozowanie usterek i uszkodzeń,
- naprawę i konserwację elementów samolotów i helikopterów,
- wymianę zespołów napędowych i instalacji,
- przeprowadzanie przeglądów technicznych i testów,
- dopuszczenie do lotu statków powietrznych.
Wiedza i umiejętności zdobywane podczas nauki:
- budowa i zasada działania statków powietrznych,
- obsługa i naprawa systemów napędowych,
- obsługa narzędzi i urządzeń specjalistycznych,
- przepisy bezpieczeństwa i normy techniczne w lotnictwie,
- branżowy język angielski, który jest standardowym językiem komunikacji w zawodzie.
Perspektywy zawodowe:
- praca na lotniskach cywilnych i wojskowych w kraju i za granicą,
- zatrudnienie w firmach serwisujących statki powietrzne,
- praca w zakładach produkujących samoloty oraz inne jednostki latające,
- praca w zakładach projektujących i konstruujących samoloty,
- praca w służbach technicznych lotnictwa cywilnego i wojskowego,
- możliwość rozwoju w branży lotniczej, w tym uzyskania licencji zawodowej będącej przepustką do elitarnej grupy personelu poświadczającego zdatność statku powietrznego do lotu.
Egzamin zawodowy:
- składa się z jednej kwalifikacji o symbolu TLO.03 – „Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych”,
- zdawany w klasie piątej,
- po zaliczeniu wszystkich modułów zawodowych realizowanych w pięcioletnim cyklu kształcenia na poziomie minimum dobrej oceny i nabyciu praktycznych umiejętności , istnieje możliwość uzyskania licencji w drodze Raportu Uznania Wiedzy przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Praktyki zawodowe:
- Uczniowie technikum mają możliwość odbywania praktyk w firmach serwisujących statki powietrzne oraz w zakładach produkujących śmigłowce, co pozwala na zdobycie praktycznego doświadczenia i lepsze przygotowanie do pracy w branży lotniczej.
Partnerami szkoły są:
- LS Technics Sp. z o.o. z siedzibą w Pyrzowicach – lider rozwiązań w technice lotniczej w zakresie remontów, przeglądów, konserwacji i napraw statków powietrznych. Świadcząc usługi konserwacji samolotów nie tylko w Europie, ale na całym świecie, LS Technics stał się globalną firmą MRO, która dzięki doświadczeniu i nowoczesnemu sprzętowi zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność każdej podróży.
- Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S. A. z siedzibą w Świdniku -–jedyny polski wytwórca OEM z pełną zdolnością w zakresie projektowania, badań i rozwoju, integracji systemów, produkcji, realizacji wsparcia i szkoleń oraz modernizacji śmigłowców. Firma jest częścią Leonardo Helicopters od 2010Leonardo Helicopters z siedzibą w Rzymie jest światowym liderem w branży pionowej, dostarczając zaawansowane, gotowe do misji śmigłowce do operacji cywilnych i wojskowych.
- LOT AIRCRAFT MAINTENANCE SERVICES z o.o. z siedzibą w Warszawie – obsługuje 4 z 10 największych na świecie linii lotniczych oraz 3 z 4 największych europejskich linii lotniczych. Ponadto, LOTAMS jest jedynym Autoryzowanym Centrum Obsługowym dla brazylijskiego producenta samolotów – Embraer na terenie Centralnej i Wschodniej Europy i jednym z dwóch na całym kontynencie europejskim.
Dalsza ścieżka kształcenia
Po ukończeniu technikum kształcącym w zawodzie Technik mechanik lotniczy można kontynuować naukę na uczelni wyższej wybierając kierunek:
- mechanika lotnicza,
- lotnictwo,
- lotnictwo i kosmonautyka,
- inżynieria lotnicza,
- inżynieria lotnicza i kosmiczna,
- transport lotniczy i zarządzanie ruchem lotniczym,
- General aviation management.
Idealny kandydat na technika mechanika lotniczego to:
- osoba cierpliwa , spostrzegawcza o dobrze rozwiniętych zdolnościach manualnych, która interesuje się lotnictwem oraz techniką.
- Wymagana jest perfekcyjna znajomość języka angielskiego, duża odporność na stres, presję czasu, lęk wysokości czy klaustrofobię oraz umiejętność czytania dokumentacji technicznej w języku angielskim.
Dlaczego warto wybrać ten zawód?
- Praca w prestiżowej branży – lotnictwo to nowoczesna technologia, innowacje i bezpieczeństwo
- Dobre zarobki – technicy lotniczy są poszukiwani na całym świecie, a ich praca jest dobrze wynagradzana.
- Pewna przyszłość zawodowa – branża lotnicza to pewny i stabilny sektor, który stale rozwija się, a wykwalifikowani mechanicy lotniczy będą zawsze potrzebni.
- Nieograniczone możliwości rozwoju – od mechanika, przez inspektora, aż po specjalistę ds. obsługi technicznej. Kariera nie zna granic!
To trzeba wiedzieć!
- Technik mechanik lotniczy to elitarny zawód w branży mechanicznej. Jego praca decyduje o bezpiecznym powodzeniu każdej operacji cywilnej i wojskowej realizowanej przy użyciu statków powietrznych. Bez dopuszczenia samolotu do lotu przez technika mechanika lotniczego żaden statek powietrzny nie ma prawa wznieść się do góry.
- Technik mechanik lotniczy to jeden z nielicznych zawodów, na który zapotrzebowanie będzie z każdym rokiem wzrastać.
- Technik mechanik lotniczy to zawód, który łączy pasję do lotnictwa z solidną wiedzą techniczną, otwiera szerokie możliwości zatrudnienia i rozwoju kariery w dynamicznie rozwijającej się branży lotniczej.

